Leadership Challenge with Data Analytics – Education Track - Erasmus Centre for Data Analytics
Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Programma

Het gebruik van data en de toepassing van analytics, van een relatief eenvoudig dashboard, tot aan meer complex gebruik van kunstmatige intelligentie (AI), bieden enorme kansen om onderwijs en ondersteunende processen studentgericht te maken, efficiënter in te richten en te innoveren.
Maar wat is er nodig om analytics en AI waardevolle onderdelen te maken van de manier waarop we ons onderwijs organiseren? Veel experts zijn van mening dat een succesvolle transformatie van ons onderwijs afhangt van vijf pijlers: strategie, HR & cultuur, organisatie, bestuur & compliance en ICT. Endaarnaast focussen we op het bevorderen van de holistische wijze waarop je waarde kan realiseren uit data.

Programma

Het gebruik van data en de toepassing van analytics, van een relatief eenvoudig dashboard, tot aan meer complex gebruik van kunstmatige intelligentie (AI), bieden enorme kansen om onderwijs en ondersteunende processen studentgericht te maken, efficiënter in te richten en te innoveren.
Maar wat is er nodig om analytics en AI waardevolle onderdelen te maken van de manier waarop we ons onderwijs organiseren? Veel experts zijn van mening dat een succesvolle transformatie van ons onderwijs afhangt van vijf pijlers: strategie, HR & cultuur, organisatie, bestuur & compliance en ICT. Endaarnaast focussen we op het bevorderen van de holistische wijze waarop je waarde kan realiseren uit data.

Deelnemers

Het programma richt zich op multidisciplinaire teams van 3 tot 6 personen uit (hoger) onderwijsinstellingen (MBO, HBO  en Universiteiten). Idealiter komen teamleden uit de volgende domeinen: datagebruikers/bedrijven (zoals ontwerpers van onderwijsprogramma’s, managers, analisten, docenten, financiële controllers, beleidsmakers), projectmanagers/vertalers, informatie-experts (zoals CIO’s, CDO’s, informatiemanagers, architecten, BI-analisten, datafunctionarissen, data-ingenieurs, datawetenschappers), en ICT-professionals (zoals IT-managers, BI-ontwikkelaars, IT-specialisten).

Deelnemers

Het programma richt zich op multidisciplinaire teams van 3 tot 6 personen uit (hoger) onderwijsinstellingen (MBO, HBO  en Universiteiten).
Idealiter komen teamleden uit de volgende domeinen: datagebruikers/bedrijven (zoals ontwerpers van onderwijsprogramma’s, managers, analisten, docenten, financiële controllers, beleidsmakers), projectmanagers/vertalers, informatie-experts (zoals CIO’s, CDO’s, informatiemanagers, architecten, BI-analisten, datafunctionarissen, data-ingenieurs, datawetenschappers), en ICT-professionals (zoals IT-managers, BI-ontwikkelaars, IT-specialisten).

Leerdoelen

Data Meesterschap

Verbeter het hoger onderwijs door effecttief datagebruik voor onderwijskundige verbetering, operationele efficiëntie en gepersonaliseerde diensten.

Inzichtontwikkeling

Cultiveer een basis voor datagestuurde besluitvorming door inzichten uit analytics en AI te benutten.

Analytics Expertise

Beheers de levenscyclus van data-analyse: van exploratie, engineering, analyse, visualisatie tot presentatie.

Ethische Innovatie

Innoveer met datatechnologieën, bevorder samenwerking met stakeholders en geef prioriteit aan psychologische aspecten, privacy, beveiliging, ethiek en verantwoordelijkheid.

Action Learning Project

Teams brengen tijdens het programma hun eigen casus met datasets in, als onderdeel van een action learning project. We hanteren het principe van ‘denk groot, begin klein en schaal snel’. Eerdere alumniteams werkten aan diverse action learning-projecten richting proof of concept, waarbij ze alle lessen van het programma toepasten. Vaak resulteerden deze projecten in implementatie binnen de organisatie. Zo ontwikkelde een team in 2021 een data-gedreven aanpak voor het voorspellen van studentenuitval, door verschillende open datasets te combineren met privacy-by-design. Hierbij werd menselijke besluitvorming gecombineerd met data-gedreven suggesties om ethische dilemma’s af te wegen.

Action Learning Project

Teams brengen tijdens het programma hun eigen casus met datasets in, als onderdeel van een action learning project. We hanteren het principe van ‘denk groot, begin klein en schaal snel’.
Eerdere alumniteams werkten aan diverse action learning-projecten richting proof of concept, waarbij ze alle lessen van het programma toepasten. Vaak resulteerden deze projecten in implementatie binnen de organisatie. Zo ontwikkelde een team in 2021 een data-gedreven aanpak voor het voorspellen van studentenuitval, door verschillende open datasets te combineren met privacy-by-design. Hierbij werd menselijke besluitvorming gecombineerd met data-gedreven suggesties om ethische dilemma’s af te wegen.

Unieke Aspecten

Gevarieerde Inhoud

Holistische opzet met een breed scala aan onderwerpen die aan bod komen.

Data Navigator

Essentieel voor de transitie naar een data-gedreven organisatie, waar teams leren door te doen en ervaren.

Action Learning

Focus op actie en praktijk, met cases uit uw organisatie in een action learning project met teambegeleiding.

Team Synergie

Interne bestuurder / opdrachtgever wordt betrokken aan het begin en einde van het programma.

Peer Inzichten

Het inspireert deelnemers door middel van peer-learning en een outside-in perspectief.

Data Verheffen

Het meet de data-analyse volwassenheid van de organisatie aan het begin van het programma via een vragenlijst.

Aanhaken van Bestuurders

Een lid van het bestuur of instituut (interne sponsor) neemt deel aan het executive introductietraject tijdens de kick-off dag. Bestuurders kunnen tijdens dit traject leiderschapsuitdagingen bespreken bij de transformatie naar een data-gedreven organisatie. Na een introductie en samenvatting van het programma sluiten zij aan bij het welkomstdiner met deelnemers. Bij de afsluitende pitchsessie zijn de bestuurders opnieuw aanwezig, waar teams hun eindproduct/proof-of-concept presenteren aan een professionele jury van experts. Het programma wordt afgesloten.

Aanhaken van Bestuurders

Een lid van het bestuur of instituut (interne sponsor) neemt deel aan het executive introductietraject tijdens de kick-off dag. Bestuurders kunnen tijdens dit traject leiderschapsuitdagingen bespreken bij de transformatie naar een data-gedreven organisatie.
Na een introductie en samenvatting van het programma sluiten zij aan bij het welkomstdiner met deelnemers. Bij de afsluitende pitchsessie zijn de bestuurders opnieuw aanwezig, waar teams hun eindproduct/proof-of-concept presenteren aan een professionele jury van experts. Het programma wordt afgesloten.

Programma Structuur

Kick-Off

  • Introductie & kick-off
  • Data analyse strategie
  • Data analyse volwassenheld meting
  • Welkom diner
  • Stakeholder engagement omgaan met politek
  • Workshop use case ontwikkeling
  • Elevor Pitches

Wekelijkse Bijeenkomsten en Coaching

  • Data governance & architectuur DataPoly workshop
  • Use case coaching sessie
  • Datagedreven innovatie in onderwijs met studiedata Learning analytics
  • Data fundamentals workshop
  • Use case coaching sessie & midterm pitches
  • Visualisatie dashboards storytelling
  • Data privacy & data ethiek workshop ethische data assistant
  • Use case coaching sessie
  • Introductie artificial intelligence toepassing (gen)AI in onderwijs
  • Use case coaching sessie final pitch voorbereiding

Afsluiting

  • Datagedreven transformatie in de bestuurskamer Van experiment naar service keynote gastspreker
  • Final Pitch sessie van POCs
  • Jurering
  • Afsluitend diner certificaten bekendmaken winnend team

Programma Structuur

Kick-Off

  • Introductie & kick-off
  • Data analyse strategie
  • Data analyse volwassenheld meting
  • Welkom diner
  • Stakeholder engagement omgaan met politek
  • Workshop use case ontwikkeling
  • Elevor Pitches

Wekelijkse Bijeenkomsten en Coaching

  • Data governance & architectuur DataPoly workshop
  • Use case coaching sessie
  • Datagedreven innovatie in onderwijs met studiedata Learning analytics
  • Data fundamentals workshop
  • Use case coaching sessie & midterm pitches
  • Visualisatie dashboards storytelling
  • Data privacy & data ethiek workshop ethische data assistant
  • Use case coaching sessie
  • Introductie artificial intelligence toepassing (gen)AI in onderwijs
  • Use case coaching sessie final pitch voorbereiding

Afsluiting

  • Datagedreven transformatie in de bestuurskamer Van experiment naar service keynote gastspreker
  • Final Pitch sessie van POCs
  • Jurering
  • Afsluitend diner certificaten bekendmaken winnend team

Alumni Community & Partners