Maak kennis met Digiderius

Digiderius is een digitaal mens: een geavanceerde vorm van kunstmatige intelligentie waarin taalmodellen, deep learning en visuele technologie samenkomen. In tegenstelling tot simpele chatbots, die alleen standaardvragen beantwoorden, kan Digiderius echt taal begrijpen en interpreteren.
Hij communiceert zowel schriftelijk als mondeling, luistert naar wat je zegt en praat terug. Op het scherm ziet hij eruit als Desiderius Erasmus, compleet met realistische gezichtsuitdrukkingen, bewegingen en spraak. Het voelt alsof je met een echt mens in gesprek ben
IMG_8582

Maak kennis met Digiderius

Digiderius is een digitaal mens: een geavanceerde vorm van kunstmatige intelligentie waarin taalmodellen, deep learning en visuele technologie samenkomen. In tegenstelling tot simpele chatbots, die alleen standaardvragen beantwoorden, kan Digiderius echt taal begrijpen en interpreteren.
Hij communiceert zowel schriftelijk als mondeling, luistert naar wat je zegt en praat terug. Op het scherm ziet hij eruit als Desiderius Erasmus, compleet met realistische gezichtsuitdrukkingen, bewegingen en spraak. Het voelt alsof je met een echt mens in gesprek ben
IMG_8582

Wat wil de universiteit nou met Digiderius?

AI is overal, ook in contact met overheden. Denk aan chatbots of digitaal stemmen. Maar wat gebeurt er met waarden als transparantie, maatwerk en empathie? Wie bewaakt deze normen — een ambtenaar of een programmeur?
Chatbots zijn onderzocht, maar hoe reageren burgers op digitale mensen? Welke gesprekken willen ze voeren, en wat vinden ze daarbij belangrijk?

Wat wil de universiteit nou met Digiderius?

AI is overal, ook in contact met overheden. Denk aan chatbots of digitaal stemmen. Maar wat gebeurt er met waarden als transparantie, maatwerk en empathie? Wie bewaakt deze normen — een ambtenaar of een programmeur?
Chatbots zijn onderzocht, maar hoe reageren burgers op digitale mensen? Welke gesprekken willen ze voeren, en wat vinden ze daarbij belangrijk?

Het Onderzoek

We onderzoeken hoe burgers omgaan met een digitaal mens op een strategische plek, met drie methoden:
  • observeren (wat doet de burger?),
  • lezen (wat is besproken?),
  • vragen (wat vindt de burger?).
Het doel is te achterhalen welke factoren bepalen of burgers openstaan voor gesprekken met digitale mensen over publieke dienstverlening — en waarom.
Dit exploratieve onderzoek legt de basis voor vervolgstudies over waar en wanneer AI gewenst is, en voor welke onderwerpen burgers dit acceptabel vinden.

Het Onderzoek

We onderzoeken hoe burgers omgaan met een digitaal mens op een strategische plek, met drie methoden:
  • observeren (wat doet de burger?),
  • lezen (wat is besproken?),
  • vragen (wat vindt de burger?).
Het doel is te achterhalen welke factoren bepalen of burgers openstaan voor gesprekken met digitale mensen over publieke dienstverlening — en waarom.
Dit exploratieve onderzoek legt de basis voor vervolgstudies over waar en wanneer AI gewenst is, en voor welke onderwerpen burgers dit acceptabel vinden.

Vervolg

De resultaten van het onderzoek worden gebruikt bij de ontwikkeling van een Bibliotheek Avatar. De Bibliotheek heeft aan RAUW CC gevraagd om een virtuele merkambassadeur/digitale bibliotheekmedewerker te ontwikkelen met daaraan gekoppeld een content strategie om deze virtuele persoonlijkheid tot leven te wekken en te introduceren.
De onderzoeksresultaten van de Erasmus Universiteit worden meegenomen in de verdere (technische) ontwikkeling van de nieuwe Bibliotheek Avatar. Dit zal na de zomer starten met als doel om in de nieuwe (tijdelijke) locatie deze Avatar te introduceren.

Vervolg

De resultaten van het onderzoek worden gebruikt bij de ontwikkeling van een Bibliotheek Avatar. De Bibliotheek heeft aan RAUW CC gevraagd om een content strategie te ontwikkelen rond een digitale bibliotheekmedewerker.
De uitkomst van het traject bij RAUW CC en de onderzoeksresultaten van de Erasmus Universiteit worden samengevoegd tot een nieuwe Bibliotheek Avatar. Dit zal na de zomer starten met als doel om in de nieuwe (tijdelijke) locatie deze Avatar te introduceren.

Aanwezigheid onderzoekers(s)

Bij bibliotheek Rotterdam gaan we experimenteren met Artificial Intelligence (AI). Vanaf 14 april staat Digiderius naast de klantenservicebalie op de eerste verdieping in de Centrale Bibliotheek. Onderzoekers van de Erasmus Universiteit onderzoeken welke factoren van invloed zijn op hoe graag een burger met een digitaal mens wil praten over onderwerpen gerelateerd aan publieke dienstverlening en waarom. Zij zullen observeren wat bezoekers vragen aan Digiderius en de bezoekers hier vragen over stellen. Ook bibliotheekmedewerkers en vrijwilligers zijn uitgenodigd om vragen te stellen aan Digiderius.
 We introduceerden Digiderius op maandag 14 april en deze blijft minimaal tot 2 mei 2025 aanwezig.

Onderzoekers

Rob Maat; master student Erasmus School of Social and Behavioural Sciences; afstudeerproject; (rjmaat@student.eur.nl );
Rebecca Moody; Associate Professor Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, en deelnemer programmateam Rotterdam’s Sociaal AI Lab (moody@essb.eur.nl)

Meer informatie

Els van de Kar; els@vandekar.nl; 06 53415993
Mark Liefaart; Klantenservice Bibliotheek Rotterdam digitale kanalen; (liefaart@bibliotheek.rotterdam )

Aanwezigheid onderzoekers(s)

De Bibliotheek Rotterdam experimenteert met AI. Vanaf 14 april staat Digiderius, een digitaal mens, naast de klantenservicebalie in de Centrale Bibliotheek.
Onderzoekers van de Erasmus Universiteit bestuderen hoe graag burgers met een digitaal mens praten over publieke dienstverlening. Ze observeren het gebruik en spreken bezoekers én medewerkers hierover aan.
Digiderius blijft tot minstens 2 mei 2025 aanwezig.

Onderzoekers

Rob Maat; master student Erasmus School of Social and Behavioural Sciences; afstudeerproject; (rjmaat@student.eur.nl );
Rebecca Moody; Associate Professor Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, en deelnemer programmateam Rotterdam’s Sociaal AI Lab (moody@essb.eur.nl)

Meer informatie

Els van de Kar; els@vandekar.nl; 06 53415993
Mark Liefaart; Klantenservice Bibliotheek Rotterdam digitale kanalen; (liefaart@bibliotheek.rotterdam )
7BD2E354-0547-4F93-AC42-87FB2561FC60
WhatsApp Image 2025-04-22 at 10.48.55
IMG_8588