Executive Expertsessie — Reimagining your business: Data & AI in de bestuurskamer

We kijken terug op een geslaagde Executive Expertsessie Reimagining your business – Data & AI in de bestuurskamer die plaatvond op 15 september. Een teaser met relevante inzichten zorgvuldig afgestemd op de behoeften van executives, bestuurders, commissarissen en leiders in digitale transformatie. Wat een ongeloofelijke energie en mooie reacties na afloop. Hartelijk dank daarvoor.

Ben je geïnspireerd geraakt door deze expertsessie en wil je meer weten of verdiepen? Of heb je de sessie wellicht onverhoopt gemist? Deze sessie was slechts het begin, een voorproefje van het Holistisch Leiderschapsprogramma | Innovatie & Transformatie met Data en AI dat op 11 december van start gaat.

Wat zijn de belangrijkste inzichten van deze Executive Expertsessie?

AI: Technologie én Leiderschap

AI gaat niet alleen over technologie, maar vooral over leiderschap. Bestuurders moeten nu het voortouw nemen door AI op de strategieagenda te zetten, data centraal te stellen, experimenteren te stimuleren en hun organisatie met urgentie doelgericht te transformeren. Het is hierbij belangrijk te starten vanuit concrete problemen die je wilt oplossen, niet vanuit de technologie.

Top 11 kernpunten van de sessie met concrete acties voor leiders

1AI is strategisch, niet alleen technisch

AI is geen exclusieve verantwoordelijkheid meer voor de CTO, CDO of de IT-afdeling. Het hoort thuis in de bestuurskamer en vraagt om visie, toezicht en lef.

👉 Actie: Zet AI als strategische prioriteit op de bestuursagenda. Delegeer niet, maar regisseer.
2Begin klein en begin nú

Wachten op perfecte omstandigheden is een valkuil. Kleine experimenten en MVP’s zijn de basis voor duurzame transformatie. Omarm een iteratieve mindset, waarin experimenteren en voortdurend leren, ook van “mislukkingen”, centraal staat.

👉 Actie: Start vandaag kleinschalige AI-projecten en werk aan MVP’s. Vier successen en schaal geleidelijk op.
3Operationele impact verslaat vaak flitsende front-end AI

De grootste waarde van AI ligt vaak in operationele efficiëntie, niet in opvallende klantgerichte tools zoals AI chatbots. Er ligt minstens evenveel, vaak zelfs meer, waarde in back-end efficiency en customer-facing effectiviteit.

👉 Actie: Richt AI-inspanningen ook op impactvolle back-end toepassingen zoals supply chain, processen en interne diensten. GenAI maakt het mogelijk om efficiëntie en effectiviteit te combineren, zowel front-end als back-end.
4Data is het fundament én wat jou onderscheidt, niet AI-tools

Zonder schone, betrouwbare en toegankelijke data faalt AI. Iedereen heeft toegang tot vergelijkbare tools; je concurrentievoordeel zit in de kwaliteit en uniekheid van je data. ROI komt uit beter gebruik van bestaande data en het combineren van verschillende typen data.

👉 Actie: Prioriteer datakwaliteit en data governance. Begin met het elimineren van ROT-data (Redundant, Obsolete, Trivial).
5Legacy-systemen houden je tegen

Vasthouden aan verouderde infrastructuur beperkt wendbaarheid en innovatie. Modernisering is geen optie maar noodzaak.

👉 Actie: Ontwikkel een plan om stap voor stap los te komen van legacy-systemen en investeer in flexibele, schaalbare architecturen; doorbreek silo’s.
6AI beloont snelheid en durf

Wie te langzaam beweegt, raakt achterop. Zorg dat je als organisatie de juiste AI-skills in huis haalt en AI-talent aan je bindt. Iedere medewerker heeft een minimale mate van AI-geletterdheid nodig (zorg voor toegang tot educatie programma’s voor professionals).

👉 Actie: Zet van bovenaf een snel en ambitieus tempo neer. Veranker urgentie en het continue experimenteren en leren in je organisatiecultuur.
7Focus; versnipper niet

Versnipperde AI-inspanningen verminderen impact. Gerichte keuzes zorgen voor beweging.

👉 Actie: Bepaal waar je wel maar vooral ook waar je niet in AI gaat investeren. Richt je op gebieden die strategisch relevant zijn en waarde opleveren. Kies bewust door vragen te stellen bij AI-modellen.
8AI is nooit het beginpunt

Krijg focus door data-gedreven te werken en te vragen: welk probleem wil ik oplossen, welke besluiten kunnen vanuit data onderbouwd worden? Dit kan zowel kansen als uitdagingen blootleggen en juist momentum bieden voor transformatie en innovatie. Dit is je startpunt van succesvolle AI-implementatie.

👉 Actie: Begin bij het menselijke probleem dat je wilt oplossen, niet bij de AI tool die je gebruikt. Houd daarbij altijd de klant voor ogen. Technologie is nooit een doel op zich, maar een middel.
9Balanceer conflicterende prioriteiten zoals innovatie en governance

Leiderschap draait vandaag om het balanceren van tegengestelde prioriteiten, zoals snelle innovatie en sterke governance. Dit geldt ook voor keuzes rond AI-toepassingen: staat de mens of AI aan het roer? Tegelijkertijd biedt AI aan organisaties juist de mogelijkheid uitersten te verbinden, zoals automatisering én menselijke interactie (high tech vs. high touch). AI regelt bijvoorbeeld routinematige, data-intensieve taken, waardoor mensen zich kunnen richten op empathie, creativiteit en vertrouwen.

👉 Actie: Stel duidelijke kaders (ethiek, compliance, dataprivacy) en geef teams ruimte om daarbinnen snel te bewegen. Zoek actief naar waardevolle samenwerking tussen mens en AI.
10De potentie van AI zit in het herdefiniëren van je waardecreatie

De kracht van AI zit in het opnieuw vormgeven van businessmodellen, processen en waarde creatie.

👉 Actie: Gebruik AI om je bedrijf opnieuw vorm te geven, niet alleen om het verleden te optimaliseren. Gen AI is echter gebaseerd op bestaande data, dus vernieuwing vraagt altijd om samenwerking tussen mens en AI.
11Bouw een datacentrisch operating model

De verduurzaming van de toegevoegde waarde van data en AI voor je organisatie zit in je operating model.

👉 Actie: Consolideer je data tot één bron van waarheid. Ontwerp je operating model hieromheen en gebruik AI om continu te leren, aan te passen en vanuit een adaptief operating model alle mogelijke businessmodellen te ondersteunen.

Data, AI en cultuur gaan hand in hand

AI zonder data is fictie; data zonder structuur heeft weinig waarde.
Governance, toegankelijkheid en kwaliteit van data zijn randvoorwaarden.
De ROI van AI hangt meer af van datavolwassenheid dan van technologie.
AI vraagt om een holistische en strategische benadering: ethische, organisatorische en governance vraagstukken rondom AI moeten vroeg in de bestuurskamer besproken worden.
Innovatie met data en AI betreft zowel een culturele transformatie als een digitale.

Key learnings (video)

Bekijk de avatar van Fons Trompenaars met de samenvatting van de key learnings uit de paneldiscussie — Klik hier om de video te bekijken.

Foto van de Executive Expertsessie

Waar hebben we op gefocust tijdens de sessie?

Tijdens de expertsessie gingen we verder dan alleen de technologie en richtten we ons gezamenlijk op: visie, strategie en AI use cases, hybride intelligentie en AI als werkpartner, menselijk vertrouwen en bewuste adoptie met inzicht in de AI-modellen, AI factories en innovatiekracht en datacentrisme als bron van digitale transformatie.

Dank aan alle betrokken experts

Uiteraard ook hartelijk dank aan alle aanwezige executives en leiders. Samen creëren we deze unieke setting, waarin je open met peers vanuit diverse industrieën dieper in kan gaan op de relevante strategische keuzes rondom AI en digitale transformatie, en inzichten kunt delen die direct inzetbaar zijn binnen de eigen organisatie.

Wil je een persoonlijk gesprek inplannen? Stuur hiervoor een e-mail naar Caroline Holtgrefe, Chief Community Officer, via holtgrefe@rsm.nl.