Felienne Hermans: Professor of Computer Science Education, Vrije Universiteit Amsterdam
Summary
Felienne Hermans, hoogleraar didactiek van de informatica, deelt haar persoonlijke ervaringen en inzichten over de rol van leraren in het onderwijs, vooral in het licht van technologische ontwikkelingen zoals AI. Ze betoogt dat technologie, ondanks zijn voordelen, niet de menselijke interactie en de waarde van de leraar kan vervangen. Met verwijzingen naar de geschiedenis van onderwijsinnovaties benadrukt ze dat de essentie van leren ligt in de persoonlijke ontwikkeling en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Hermans pleit voor behoud van de menselijke elementen in onderwijsprocessen, en waarschuwt voor een te grote afhankelijkheid van algoritmes die de leervaardigheden van studenten kunnen ondermijnen.
Felienne Hermans, hoogleraar didactiek van de informatica, deelt haar persoonlijke ervaringen en inzichten over de rol van leraren in het onderwijs, vooral in het licht van technologische ontwikkelingen zoals AI.
Ze betoogt dat technologie, ondanks zijn voordelen, niet de menselijke interactie en de waarde van de leraar kan vervangen.
Met verwijzingen naar de geschiedenis van onderwijsinnovaties benadrukt ze dat de essentie van leren ligt in de persoonlijke ontwikkeling en de uitdagingen die daarbij komen kijken.
Hermans pleit voor behoud van de menselijke elementen in onderwijsprocessen, en waarschuwt voor een te grote afhankelijkheid van algoritmes die de leervaardigheden van studenten kunnen ondermijnen.