
Executive Expertsessie — Reimagining your business: Data & AI in de bestuurskamer
We kijken terug op een geslaagde Executive Expertsessie Reimagining your business – Data & AI in de bestuurskamer die plaatvond op 15 september. Een teaser met relevante inzichten zorgvuldig afgestemd op de behoeften van executives, bestuurders, commissarissen en leiders in digitale transformatie. Wat een ongeloofelijke energie en mooie reacties na afloop. Hartelijk dank daarvoor.
Ben je geïnspireerd geraakt door deze expertsessie en wil je meer weten of verdiepen? Of heb je de sessie wellicht onverhoopt gemist? Deze sessie was slechts het begin, een voorproefje van het Executive Leiderschapsprogramma | Innovatie & Transformatie met Data en AI dat op 11 december van start gaat. Heb je vragen dan kun je je inschrijven voor de online Q&A sessie op 13 oktober.
Wat zijn de belangrijkste inzichten van deze Executive Expertsessie?
AI: Technologie én Leiderschap
AI gaat niet alleen over technologie, maar vooral over leiderschap. Bestuurders moeten nu het voortouw nemen door AI op de strategieagenda te zetten, data centraal te stellen, experimenteren te stimuleren en hun organisatie met urgentie doelgericht te transformeren. Het is hierbij belangrijk te starten vanuit concrete problemen die je wilt oplossen, niet vanuit de technologie.
Top 11 kernpunten van de sessie met concrete acties voor leiders
1AI is strategisch, niet alleen technisch
AI is geen exclusieve verantwoordelijkheid meer voor de CTO, CDO of de IT-afdeling. Het hoort thuis in de bestuurskamer en vraagt om visie, toezicht en lef.
2Begin klein en begin nú
Wachten op perfecte omstandigheden is een valkuil. Kleine experimenten en MVP’s zijn de basis voor duurzame transformatie. Omarm een iteratieve mindset, waarin experimenteren en voortdurend leren, ook van “mislukkingen”, centraal staat.
3Operationele impact verslaat vaak flitsende front-end AI
De grootste waarde van AI ligt vaak in operationele efficiëntie, niet in opvallende klantgerichte tools zoals AI chatbots. Er ligt minstens evenveel, vaak zelfs meer, waarde in back-end efficiency en customer-facing effectiviteit.
4Data is het fundament én wat jou onderscheidt, niet AI-tools
Zonder schone, betrouwbare en toegankelijke data faalt AI. Iedereen heeft toegang tot vergelijkbare tools; je concurrentievoordeel zit in de kwaliteit en uniekheid van je data. ROI komt uit beter gebruik van bestaande data en het combineren van verschillende typen data.
5Legacy-systemen houden je tegen
Vasthouden aan verouderde infrastructuur beperkt wendbaarheid en innovatie. Modernisering is geen optie maar noodzaak.
6AI beloont snelheid en durf
Wie te langzaam beweegt, raakt achterop. Zorg dat je als organisatie de juiste AI-skills in huis haalt en AI-talent aan je bindt. Iedere medewerker heeft een minimale mate van AI-geletterdheid nodig (zorg voor toegang tot educatie programma’s voor professionals).
7Focus; versnipper niet
Versnipperde AI-inspanningen verminderen impact. Gerichte keuzes zorgen voor beweging.
8AI is nooit het beginpunt
Krijg focus door data-gedreven te werken en te vragen: welk probleem wil ik oplossen, welke besluiten kunnen vanuit data onderbouwd worden? Dit kan zowel kansen als uitdagingen blootleggen en juist momentum bieden voor transformatie en innovatie. Dit is je startpunt van succesvolle AI-implementatie.
9Balanceer conflicterende prioriteiten zoals innovatie en governance
Leiderschap draait vandaag om het balanceren van tegengestelde prioriteiten, zoals snelle innovatie en sterke governance. Dit geldt ook voor keuzes rond AI-toepassingen: staat de mens of AI aan het roer? Tegelijkertijd biedt AI aan organisaties juist de mogelijkheid uitersten te verbinden, zoals automatisering én menselijke interactie (high tech vs. high touch). AI regelt bijvoorbeeld routinematige, data-intensieve taken, waardoor mensen zich kunnen richten op empathie, creativiteit en vertrouwen.
10De potentie van AI zit in het herdefiniëren van je waardecreatie
De kracht van AI zit in het opnieuw vormgeven van businessmodellen, processen en waarde creatie.
11Bouw een datacentrisch operating model
De verduurzaming van de toegevoegde waarde van data en AI voor je organisatie zit in je operating model.
Data, AI en cultuur gaan hand in hand
Key learnings (video)
Bekijk de avatar van Fons Trompenaars met de samenvatting van de key learnings uit de paneldiscussie — Klik hier om de video te bekijken.
Waar hebben we op gefocust tijdens de sessie?
Tijdens de expertsessie gingen we verder dan alleen de technologie en richtten we ons gezamenlijk op: visie, strategie en AI use cases, hybride intelligentie en AI als werkpartner, menselijk vertrouwen en bewuste adoptie met inzicht in de AI-modellen, AI factories en innovatiekracht en datacentrisme als bron van digitale transformatie.
Dank aan alle betrokken experts
Fons Trompenaars
Bestsellerauteur, Thinkers50, digital visionary
Cynthia Liem
Associate Professor, TU Delft
Koen van den Berg
AI Factory Lead EMEA, NVIDIA
Ken van Ierlant
CEO, Mr. Data, auteur Datawaarde creatie
Marguerite Soeteman-Reijnen
Commissaris Siemens Nederland en MN; Voorzitter raad van advies SER Topvrouwen; Voormalig bestuursvoorzitter Aon
Daniel Gebler
Founder & CTO, Picnic Technologies
Annemarie Peijnenborgh
Head of Business Intelligence & Data, JBT Marel
Robert Rooderkerk
Associate Professor of Operations Management, Rotterdam School of Management, Erasmus University
Dénelise L’Ecluse
Voormalig MD BSI Europe, voorzitter @AI4All
Uiteraard ook hartelijk dank aan alle aanwezige executives en leiders. Samen creëren we deze unieke setting, waarin je open met peers vanuit diverse industrieën dieper in kan gaan op de relevante strategische keuzes rondom AI en digitale transformatie, en inzichten kunt delen die direct inzetbaar zijn binnen de eigen organisatie.
Wil je een persoonlijk gesprek inplannen? Stuur hiervoor een e-mail naar Caroline Holtgrefe, Chief Community Officer, via holtgrefe@rsm.nl.
