AI Masterclass: Van Ethische AI naar Beleid

• This event has passed.

AI Masterclass: Van Ethische AI naar Beleid

25 May 2023 @ 16:45 19:30

Masterclass: Ethiek & AI op 25 mei van 16:45-19:30uur.

Onderwerp van de masterclass

AI brengt naast heel veel voordelen ook potentiële risico’s met zich mee. Het gebruik van AI kan onder andere leiden tot discriminatie, een gebrek aan menselijke controle en andere sociaal onwenselijke uitkomsten. Dit soort ethische risico’s moeten vooraf helder zijn en ondervangen worden. Ook moeten de juiste ethische vragen gesteld worden die ons helpen de juiste kaders te stellen.

In deze masterclass krijg je de volgende inzichten en handvaten:

• ● Welke ethische principes moeten leidend zijn bij de ontwikkeling en het gebruik van AI?
  • ● Wat zijn de potentiële maatschappelijke effecten van AI en hoe kunnen we negatieve effecten beperken?
  • ● Hoe kunnen we ervoor zorgen dat AI-systemen transparant en controleerbaar zijn?
  • ● Hoe kunnen we ervoor zorgen dat AI wordt gebruikt op een manier die in overeenstemming is met mensenrechten en ethische normen?
  • ● Hoe kunnen we het publieke bewustzijn en ons begrip van AI en de ethische implicaties ervan vergroten?

Sprekers

Direct inschrijven kan via de volgende link.

Programma masterclass

16.45 – 17.00 Inloop met koffie/thee

17.00 – 17.05  Introductie en welkom

17.05 – 17.50  Masterclass presentatie over Ethiek en AI

17.50 – 18.05  Pauze met versnapering

18.05 – 18.55  Interactieve discussie en workshop

18.55 – 19.00  Wrap-up en afsluiting

19.00 – 19.30  Borrel

Achtergrond

Dit programma wordt georganiseerd door het AI, data en digitalisatie domein van de convergentie van universiteiten (Erasmus MC, Erasmus Universiteit Rotterdam, TU Delft en Universiteit Leiden) en door Erasmus Centre for Data Analytics, centrum voor data, digitalisering en AI aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het programma vindt plaats in de Erasmus Data Collaboratory in het Polak gebouw op de EUR-campus.

Free

Erasmus Centre for Data Analytics